'Scheveningen is meer dan patat en haring’ - Kondor Wessels Vastgoed
HomeNieuws 'Scheveningen is meer dan patat en haring’

'Scheveningen is meer dan patat en haring’

Actueel

De ooit zo kwakkelende Pier doet het inmiddels goed met 2,5 miljoen bezoekers per jaar. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een duurzame Pier. Ondernemersvereniging VNO-NCW organiseerde op eigen initiatief een interactieve bijeenkomst over de toekomst van de Pier en vroeg haar leden mee te denken. Ondernemers en leden van de vereniging uit de regio Den Haag overhandigden de inspirerende ideeën na afloop aan de gemeente en Kondor Wessels Vastgoed. 

“Scheveningen is meer dan patat en haring,” zegt Arno Segeren, programmamanager Scheveningen van de gemeente Den Haag. De gemeente moet volgens hem kiezen op welke potenties ze zich richt. Komt de prioriteit op de kuststrook of op het water? Moet de economie het primaat krijgen, of is wonen op Scheveningen belangrijker? Die vragen zullen straks door de nieuwe gemeenteraad beantwoord moeten worden.

Groter denken

Claudia Heimensen, projectontwikkelaar bij Kondor Wessels Vastgoed, vertelt over het besliuit De Pier in 2014, samen met een partner, aan te kopen na het faillissement onder Van der Valk. Na de aankoop was het zaak om De Pier zo snel mogelijk weer “terug te geven aan Scheveningen en de ondernemers,” vertelt Heimensen. Met een focus op entertainment, eten, avontuur, en zelfs overnachten, is dat gelukt: De Pier trekt weer volop bezoekers en is zijn imago als zorgenkindje van de stad kwijt. Volgende stap is om een volwassen programma te ontwikkelen waarmee de Pier een duurzame toekomst ingaat: “Het is tijd om groter te gaan denken.”

Meedenken

Aan de hand van prikkelende stellingen brainstormen ondernemers in kleine groepen over de ontwikkeling van De Pier. Kan De Pier een soort Eiffeltoren van de Lage Landen worden? Moet er een luxe cruiseterminal worden aangelegd? Of is de Pier na al die jaren eigenlijk gewoon op?

Van een ‘einde aan de Pier’ mag voor geen van de deelnemers sprake zijn. “De Pier is misschien wel op, maar niet klaar”, klinkt het. “Het is een icoon die moet blijven. Als de Pier verdwijnt, wordt Den Haag onthoofd.” Alle ondernemers zijn het erover eens dat De Pier ‘gerust’ zo iconisch kan worden als de Eiffeltoren. Sommigen vinden dat recreatie en toerisme centraal moet blijven op Scheveningen en dat het daarom belangrijk is de openbare ruimte veel aantrekkelijker te maken. Zij adviseren heldere keuzes voor toeristische doelgroepen en daarbij aansluiting te zoeken bij de bezoekers en attracties in de Haagse binnenstad. Een andere groep ondernemers ziet de pier van Brighton als inspiratiebron: een feestelijke plek waar mensen op af komen om zich te vermaken. “En vishandel Simonis moet erbij worden betrokken!”


Tijdens de netwerkborrel komen er wildere ideeën los: van een heliplat tot een schepenmakelaar en van ondergrondse autowegen tot wellnesscentra. “Natuurlijk is niet alles uitvoerbaar”, zegt Claudia Heimensen, “maar we zijn blij met de scheepslading aan inspirerende suggesties.”

Interactieve bijeenkomsten

De bijeenkomst op de Pier was de eerste bijeenkomst van een nieuw programma van VNO-NCW regio Den Haag. De vereniging geeft gehoor aan de wens van leden om bijeenkomsten interactiever en dynamischer te maken. Ondernemers willen niet alleen naar toespraken luisteren, maar zelf meedenken en -praten. Kijk voor de volgende bijeenkomst in de agenda op www.vno-ncwwest.nl/denhaag

Projecten

Alle projecten
+